13 October 2007

MOBS Reviu: Anime- School Days

Semenjak ako terbaca prebiu tentang anime ni dalam majalah Starz, ako mula ingin mendapatkannnya. Pada permulaan, jalan ceritanya agak romantik (kebiasaan untuk sebuah anime yang memaparkan kehidupan pelajar sekolah tinggi di Jepun), namun segala-galanya berubah pada saat-saat akhir.

Oleh itu baca dulu prebiu anime berjudul SCHOOL DAYS ini



Makoto Itou sering impikan untuk berkenalan dengan gadis yang sering ditemuinya dalam keretapi setiap kali beliau dalam perjalanan ke sekolah. Dengan bantuan rakan sekelasnya- Sekai Saionji, Makoto dapat mengenali gadis itu- Kotonoha Katsura dengan lebih mendalam. Namun dalam diam, rupa-rupanya Sekai juga telah jatuh hati dengan Makoto. Lalu bermulalah kisah cinta tiga segi antara mereka.

Komen ako:

Sebenarnya anime ini diasaskan dari sebuah permainan video bergenre 'H-rated'@'Erogame' bertajuk 'Summer Days' yang mana pemain perlu menjadi Makoto dan menentukan jalan ceritanya yang samada berakhir dengan baik atau sebaliknya.

Namun dalam versi anime, kisah cinta ini berakhir dengan tragedi. Seorang pengunjung forum yang pernah bermain permainan video ini meyatakan, jalan akhir cerita ini digabungkan dari 3 jenis babak akhir dalam permainan itu.

Sehari sebelum episod terakhir (#12) ditayangkan, telah berlaku satu kes pembunuhan yang mana seorang budak perempuan membunuh bapanya dengan kapak- dikatakan pengaruh dari anime ini.

Bagi ako, sebenarnya apapun yang terjadi dalam anime itu menunjukkan kisah sebenar yang betapa runtuhnya sosialisme remaja di Jepun- 'sikap playboy, gadis 'kehilangan' dara dan mengandung di bawah umur' yang mana akhirnya akan dikaitkan dengan hal-hal sebegini: 'pengguguran, bunuh diri, malah membunuh sesama sendiri'. Itulah sebenarnya hakikat yang berlaku terhadap remaja-remaja di negara itu.

Yang penting, sebagai remaja kita kena beringat yang kita tinggal di negara yang aman damai serta mempunyai sistem pendidikan yang lebih menekankan aspek-aspek moral malah sosial diri. Oleh itu jangan kita mudah terdorong dengan apa yang berlaku dalam anime ini. Walaupun ianya fiksyen, ia tetap boleh mempengaruhi sifat manusia.

No comments: